Snel afvallen met een koolhydraatarm dieet

Veel mensen die willen gaan afvallen willen zo min mogelijk koolhydraten eten omdat ze denken dat je van koolhydraten eten dik wordt.

Om die reden zijn koolhydraatarme diëten ook populair. Helemaal als een dieet ook nog eens beweert dat je er snel mee af valt.

Dit misverstand wil ik graag uit  de wereld helpen.

Koolhydraten zijn niet het probleem.

Te veel eten, het eten van de verkeerde soorten koolhydraten, te weinig of niet frequent genoeg trainen.. dat zijn problemen als je wilt gaan afvallen.

In dit artikel leer je:

  • Wat zijn koolhydraten?
  • Word je dik van koolhydraten?
  • Wat zijn goede koolhydraten?
  • Hoeveel koolhydraten moet je eten?

Wat zijn koolhydraten?

Snel afvallen met een koolhydraatarm dieet

Over het algemeen kun je voeding in twee groepen indelen: macronutriënten en micronutriënten.

Voor diegene die hier niet mee bekend zijn kunnen deze termen wellicht lastig klinken.

Het komt er op neer dat eiwitten, koolhydraten en vetten vallen onder de macronutriënten. En vitaminen, mineralen en spoorelementen vallen onder de micronutriënten.

Je lichaam heeft aanzienlijke hoeveelheden macronutriënten nodig om goed te kunnen functioneren.

In tegenstelling tot wat veel koolhydraatarme diëten beweren heeft je lichaam koolhydraten net zo hard nodig als eiwitten en vetten.

Het voedingscentrum zegt hier het volgende over:

Koolhydraten geven het lichaam energie. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen zijn koolhydraten erg belangrijk. De hersenen kunnen zelfs niet zonder glucose, een soort koolhydraat.

Kortom, koolhydraten volledig mijden is een slecht idee.

Echter is er veel verwarring bij mensen dat koolhydraten je dik maken. Waarom denken mensen dit?

Word je dik van koolhydraten?

Snel afvallen met een koolhydraatarm dieet

Het antwoord op deze vraag is lastig te geven omdat het nogal kan verschillen.

Het eten van teveel koolhydraten of het eten van de verkeerde koolhydraten kan ervoor zorgen dat je dik wordt.

Dit betekend echter niet dat je dik wordt van alle koolhydraten.

Het is erg belangrijk om te weten dat je lichaam niet alle soorten koolhydraten op dezelfde manier verteerd.

Wanneer je koolhydraten eet worden in de maag en de dunne darm de koolhydraten verder opgesplitst in kleine stukjes suiker (glucose, fructose en galactose).

Zodra het suiker wordt afgebroken komt dit terecht in je bloedbaan richting je lever. De lever neemt kleine eenheden fructose en galactose en zet deze vervolgens om in glucose.

Koolhydraten in de glucose vorm worden door je lichaam gebruikt voor energie, voor bijvoorbeeld je spieren en hersenen.

Echter zodra je lichaam voldoende energie heeft (met andere woorden het opslag limiet heeft bereikt) wordt de glucose opgeslagen als glycogeen in je spieren of lever.

En hier word je dus dik van.

Dat overtollige glycogeen wordt namelijk weggestopt voor later en opgeslagen als vet.

Vroeger toen mensen nog opzoek moesten naar eten en niet zeker waren wanneer de volgende maaltijd was, kwam dit goed van pas.

Tegenwoordig kun je echter altijd wel wat eten zodra je honger krijgt.

Kortom, als je deze opgeslagen energie niet gebruikt, zit het gewoon in je lichaam als opgeslagen vet.

Om dit te voorkomen moet je dus de juiste hoeveelheid (van de goede) koolhydraten eten, zodat er geen overtollige dingen worden opgeslagen.

Hoeveel koolhydraten je het beste kunt eten leer je later in dit artikel.

Hierdoor krijgt je lichaam wel genoeg energie en de juiste voedingsstoffen om goed te kunnen functioneren.

Wat zijn goede koolhydraten?

Snel afvallen met een koolhydraatarm dieet

 

Zoals ik eerder al zei worden niet alle koolhydraten op dezelfde manier door het lichaam opgenomen.

Je kunt bijvoorbeeld onderscheid maken tussen eenvoudige- en complexe koolhydraten.

Eenvoudige koolhydraten worden sneller afgebroken en verteerd dan complexe koolhydraten.

Bij eenvoudige koolhydraten moet je denken aan dingen zoals suiker, snoep, gebak. etc.

Dit zijn ”slechte” koolhydraten, waarvan je liever niet teveel wilt eten.

Complexe koolhydraten zouden juist een onderdeel moeten zijn van elk gezond dieet.

Helemaal als je graag wilt afvallen.

De meeste complexe koolhydraten bevatten namelijk vezels. Vezels zorgen er weer voor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. En daarnaast geven vezels je een vol gevoel na het eten, waardoor je dus minder snel geneigd bent om te veel te eten.

Complexe koolhydraten vind je bijvoorbeeld in bonen, havermout, bruine rijst, zoete aardappelen en groentes zoals broccoli en spinazie.

Kortom, (complexe) koolhydraten geven je een vol gevoel en zorgen ervoor dat je voldoende energie hebt.

Koolhydraten hoeven je dus niet perse dik te maken maar kunnen je zelfs helpen met afvallen.

Hoeveel koolhydraten eten?

Snel afvallen met een koolhydraatarm dieet

Zoals ik al eerder zei gaat je lichaam vet opslaan als je teveel koolhydraten eet. Maar wat is te veel?

Deze vraag is lastig te beantwoorden omdat dit per persoon kan verschillen, zo heb je als je veel sport bijvoorbeeld meer koolhydraten nodig dan iemand die de hele dag achter zijn bureau werkt. Maar ook genetische factoren spelen hierbij een rol.

Het is ook belangrijk om te weten dat iedereen zijn lichaam anders reageert op koolhydraten.

  • Als je koolhydraten hebt gegeten, voel je je dan opgeblazen of moe?
  • Als je koolhydraten hebt gegeten, voel je dan vol energie?

De meeste experts raden je aan om tussen de 40 en 60% van je totale calorie inname te laten bestaan uit koolhydraten.

Als het antwoord op de eerste vraag ja is, raad ik je aan om aan de lage kant te zitten met de koolhydraten en dus wat hoger met de rest.

Heb je het tegenovergestelde en dus ja geantwoord op de tweede vraag, dan raad ik je aan wat hoger te zitten met de koolhydraten.

Wat betekend dit in de praktijk?

1 gram koolhydraten bestaat uit 4 calorieën.

Dus als iemand bijvoorbeeld 2000 calorieën per dag binnen krijgt en 50% van zijn calorie inname uit koolhydraten bestaat, dan moet deze persoon rond de 250 gram aan koolhydraten per dag consumeren.

Conclusie

Snel afvallen met een koolhydraatarm dieet

Je kunt dus concluderen dat koolhydraten niet het probleem zijn.

Een teveel aan koolhydraten of het eten van ”slechte” koolhydraten zorgt ervoor dat je dik wordt.

Dit betekend echter niet dat alle koolhydraten je dik maken.

Je moet juist elke dag voldoende goede koolhydraten eten om goed te kunnen functioneren.

Ik hoor graag hieronder hoe jij over koolhydraten denkt. Eet jij elke dag veel koolhydraten of probeer je er zo min mogelijk van te eten?