Moet je eerst bulken of cutten?

Als je bezig bent met afvallen of met aankomen in spiermassa heb je wellicht wel eens van de termen ”bulken” en ”cutten” gehoord.

In dit artikel leg ik je uit wat dit precies is en waar je het beste mee kunt beginnen.

Wat is bulken en cutten?

Deze termen worden vaak in het fitness wereldje gebruikt maar het komt er simpelweg neer op spieren aanmaken en afvallen.

  • Bulken: een periode waarin je meer calorieën binnen krijgt dan je verbrandt met als doel aankomen in spiermassa, aankomen in gewicht en sterker worden.
  • Cutten: een periode waarin je minder calorieën binnen krijgt dan je verbrandt met als doel afvallen, vet verliezen (verlagen van je vet percentage).

Kortom je gaat bulken als je doel is om spieren aan te maken en cutten als je vet wilt verliezen.

Moet je eerst bulken of cutten?

Als je alleen wilt afvallen en niet zoveel om spiermassa geeft, is het vanzelf sprekend dat je gaat cutten.

Het zelfde geldt voor als je dun bent, dan wil je gewoon aankomen (in spiermassa) en wil je niet nog meer afvallen, dus dan ga je bulken.

Maar het kan ook voorkomen dat je en vet wil verliezen en wilt aankomen in spiermassa.

Waar kun je dan beter mee beginnen?

Het antwoord op deze vraag verschilt per persoon. In sommige situaties is het beter om te beginnen met bulken en andersom.

Om te bepalen wat voor jou het beste is, is het belangrijk om te weten wat je vetpercentage is.

Hoe hoger je vetpercentage namelijk is, hoe groter de kans is dat je lichaam de overtollige calorieën tijdens de bulk op gaat slaan als vet in plaats van als spieren.

En je eindigt na de bulk altijd vetter dan voordat je begint. Dus als je al met een relatief hoog vetpercentage begint met bulken, ga je met een nog hoger vet percentage eindigen waardoor het cutten daarna nog lastiger gaat worden en meer tijd gaat kosten.

Daarom raad ik je aan te beginnen met bulken als je al een laag vetpercentage hebt.

Hoe laag?

Voor mannen ergens tussen de 10% en 14% (of lager uiteraard) en voor vrouwen tussen de 18% en 24% (of lager).

Je kunt natuurlijk ook beginnen met bulken met een hoger vetpercentage, maar dat raad ik je niet aan om teleurstellingen te voorkomen.

Maar wat als je geen idee hebt wat je vetpercentage is?

Moet je eerst bulken of cutten?

Het valt aan te raden voordat je begint met bulken of cutten eerst je vetpercentage op te meten. Zo weet je gelijk waar je het beste mee kunt beginnen en kun je je progressie beter bijhouden.

In de meeste sportscholen kun je eenvoudig je vetpercentage opmeten ter indicatie, maar wat als je geen idee hebt wat je vetpercentage is?

In dat geval raad ik je aan om je zelf objectief te beoordelen, zonder kleding, in de spiegel.

Vind je dat je te veel vet hebt en dat jouw primaire doel zou moeten zijn om af te vallen?

Begin dan met cutten tot je het moment hebt bereikt dat je slank genoeg lijkt. En begin daarna pas met bulken en dus het creëren van een calorie overschot.

Dit betekend echter niet dat je pas hoeft te trainen zodra je kunt beginnen met bulken.

Trainen helpt je om vet te verliezen.

En nog belangrijker..

Door krachttraining te blijven doen zorg je ervoor dat je je huidige spieren behoudt.

Het doel van cutten is namelijk om zoveel mogelijk vet te verliezen en geen spiermassa te verliezen, dat wil je namelijk graag behouden.

Als je echter al dun bent en meer spiermassa wilt opbouwen is het logisch om te beginnen met bulken.

Later kun je je dan focussen op het verder verlagen van je vetpercentage zodat je spieren er mooier uitkomen..

Indien je een beetje tussen beide gevallen in zit, vraag je zelf dan af wat jouw primaire doel is.

Slanker worden of spiermassa opbouwen. Dan weet je waar mee je moet beginnen.

Zodra je voor langere tijd consistent een bepaalde fase hebt uitgevoerd en progressie hebt gemaakt, kun je van fase switchen.

Dit proces kan je zo vaak uitvoeren als je wit.

Voor zowel bulken als cutten is het erg belangrijk om ervoor te zorgen dat zowel je dieet als je trainingsschema goed zijn zodat je voorkomt dat je teveel onnodige vetten opslaat tijdens het bulken en spieren verliest tijdens het cutten.